Ce trebuie sa știi despre Securitatea si Sănătatea în Muncă

Ești director, manager general sau administrator: ce trebuie sa știi despre securitatea si sanatatea in munca?

Dacă administrezi o afacere sau esti într-o pozitie de conducere a unei companii și reprezinți atât interesele angajatorului cât și pe cele ale angajaților, atunci aceasta informatie este pentru tine. Aplicarea si respectarea cerintelor de Securitate si Sanatate în Muncă reprezinta un aspect legal foarte important pentru ambele părți.

Cele mai dese neconformitati legate de aplicarea normelor de securitate si sanatate in munca.

Nerespectarea normelor de securitate si sanatate in munca.

Mulți angajatori omit aplicarea cerintelor de Securitate si Sanatate in Muncă,  fie în necunoștință de cauză a legislației, fie considera ca pentru domeniul lor de activitate, pentru numarul de angajati sau din alte motive – acestea nu se aplica. 

ABORDAREA SUPERFICIALA

Unii conducatori abordeaza acest aspect foarte superficial, bazându-se pe cunostintele limitate, aplicând acte normative neactualizate, fără a cunoaște modificările legislative din acest domeniu.  Alții preiau de pe internet modele de acte, fara a le adapta sau fara a fi puse ulterior în aplicare. Unii numesc persoane responsabile ca sa-si ia de pe umeri povara responsabilității, însă fără a efectua careva modificări sau verificări ulterioare în vederea respectării  si aplicării cerințelor legale. Astfel se admit multe neregularitati si incalacari, care au urmari grave și pe termen lung.

INCALCAREA CONSTIENTA A NORMELOR DE SECURITATE SI SANATATE IN MUNCA 

O parte din conducatorii experimentati cunosc cerintele privind aplicarea normelor de Securitate si Sanatate in Munca – insa constient le ignora. Aceasta decizie fiind bazata fie pe lipsa de resurse financiare sau  de timp,

TOȚI CONDUCATORII RESPONSABILI TREBUIE SA CUNOASCĂ CERINȚELE MINIME DE SECURITATE ȘI SĂNĂTATE IN MUNCĂ.

Conform Legii nr. 186 din 10.07.2008 Securitatea și Sănatatea în Muncă, Angajatorul este obligat să asigure Securitatea şi Sănătatea angajaților sub toate aspectele ce ţin de activitatea desfăşurată. Legea se aplică tuturor companiilor indiferent de numărul de angajați, domeniul de activitate sau forma de organizare. 

Responsabilitatea pentru asigurarea cerintelor de Securitate și Sanatate in Munca este pusă pe umerii conducatorului, indiferent dacă acesta cunoaste acesta sau nu acest aspect. Necunoașterea legii nu te scutește de responsabilitate la încălcarea acesteia.

Conducatorul la rândul sau este in drept sa numeasca persona responsabila de organizarea si aplicarea normelor de Securitate si Sanatate in Munca, pe cineva din interiorul companiei, sau poate externaliza aceast proces către Centre de protectie si prevenire externa ( inclusiv PRO HR). 

Dacă în interiorul companiei nu este desemnată persoana responsabila de SSM, conform legislației în vigoare, administratorul este persoana direct responsabilă de respectarea/nerespectarea cerințelor SSM. 

Responsabilitatea pentru nerespectarea normelor de Securitate si Sanatate in Munca poate fi:

  • Disciplinară (Codul Muncii)
  • Administrativa (Codul Civil)
  • Materiala (Codul Muncii)
  • Penala (Codul Penal)

Consecintele cauzate de nerespectarea legislației în vigoare, au efecte dureroase și costisitoare pe termen lung.

Ca conducator asigurate ca sunt respectate cerintele minime de SSM:

  • Este aprobat Programul de instruire introductiv general in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca
  • Este aprobata metodologia de Evaluare a riscurilor
  • Sunt aprobate Instructiunile de Securitate si Sanatate in Munca relevante pentru toate activitatile din companie
  • Este realizata Evaluarea riscurilor periodic si aprobat Planul de protectie si prevenire anual.
  • Sunt realizate instruirile in domeniul SSM, la angajare si periodic.
  • Se efectueaza controlul medical la angajare si periodic.
  • Sunt completate registrele necesare.
  • Angajatii sunt asigurati cu echipament individual de protectie (dupa caz). 

Au aparut întrebari sau neclaritati? 

Apeleaza PRO HR.